Advertisement 300 X 250

10 Ağustos 2009 Pazartesi

Müzikal Facekürt ve Anlattıkları !!

Artık sosyalliği aşan boyutu ile kaloları da cezbeden bir site haline gelen Facebook her hali ile ilginç bir platform olduğu tartışmasız bir gerçek.Daha birkaç yıl önce akşama kadar Semra hanım önünde ömür törpüleyen sosyolog arkadaşların da gözü aydın.Zaten saatlerce video paylaşan,profilden profile atlayıp “Ee ben tamamıyla bir sosyolog gözü ile orada neler olup bittiğini anlamak için giriyorum” demeler de alı başını gidiyor.Dünyada ilk beş ülke sıralamasına giren üye sayısı ile çok güzel bir rekoru elinde bulunduran Türkiye’de ki kullanıcıları da tebrik etmek gerek.Yeri gelmişken Bmv arabalarının fun sayfasına üye olan bir akrabamı da tebrik ediyorum.Ve izninizle “ula manyak mısın” demek istiyorum..

Facebook çok boyutlu bir olay.İçine girecek halim yok.Bazı gerçekleri ayna misali göstermesi açısından da çok güzel duruyor ve beni fazlasıyla telaşlandırıyor.Bu telaşım kendi çapımdadır..

Geçenlerde Kürt sanatçı profillerine bir bakayım dedim ve aklıma gelen isimleri tek tek girdim.Öğrenmek istediğim ilk şey,sanatçıların hayran sayısı idi.Acaba kaç arkadaşları vardı.Ve Kürt sanatçı profilinin facebook macerası ne durumda,neler katıyor yada neler alabiliyor onlardan..

Bu mevzular üzerinde mini bir gezinti yaptım.Kısaca şunu gördüm: Kürt müziğinin işi zor!

Eskiden Yunan tanrılarının Olimpos dağlarında ne yapıp ettiği halk kitlesi tarafından çok merak edilirdi.Zeus’un yeni maceraları,yok Afrodit hanım kızımızın yeni güzellik duyargaları üzerine enstantaneleri.Günümüz genel toplumunda da magazin olayının denk düştüğü yer “tanrılaştırma” meselesidir.Yani biraz durum buna benziyor.Merak ediyoruz..Kendimizi alamıyoruz..

Geleneksel Kürt müziğinin kendini yaşattığı formlar ve günümüzde bu yaşam formları üzerinden yürütülen savaşta,bu yeni toplum modellerinin ve yaşam şekillerinin,teknolojinin getirdiği yada değişen dönüşen Kürt toplum yapısının gelenekseli eskisi gibi artık koruyamayacağı kanaatindeyim.Çünkü yeni jenerasyon farklı yetişiyor.Üreten değil tüketen bir gençlik hızla küresel vicdansızlığa el sallıyor.Olur da şartları aleyhimize çevirip ortaya kaliteli şeyler çıkarırsak o zaman ne alla.Teknoloji de senden yana olur,halkta ..

İşte Facebook bu noktada biraz yardımcı oldu.Biraz daha netleştirmeye çalışayım..Günümüzde kürt müziğine ilgi duyan herhangi bir gencin yada müziği profesyonel anlamda icra eden bir sanatçımızın yanına sokulup “kürt müziği hakkındaki” görüşlerini alın.Üç aşağı beş yukarı “Kürt müziği çok derindir,eskidir ve anlamlıdır.Dengbêjlerimiz çok önemlidir,büyük besin kaynaklarıdır.Kürtlerin hayatını ve geçmişte çektiklerini yansıtır parçalarımız.Bundan dolayı korumalıyız,yozlaşmasını engellemeliyiz.” diyecektir.Bana sorsalar bende derim..Valla derim!!

Şimdi facebooka baktığımızda olay böyle değil işte.İşin rengi farklı oluyor maalesef..

Örneğin daha tek albümle geçen yıllarda ortaya çıkan hip hopçı Dezz Deniz’in hayran kitlesi 4.000’e doğru yelken alırken Kürt müziğin taçsız kraliçesi Ayşe Şan’ın hayran kitlesi 100 kişi civarı.Hani müzik anlayışı? Bir taraftan kitaplara sığmayacak kadar kadim bir ses bir taraftan da yeni ve popüler müzik hiphopa hitap eden,şarkılarında çokta derin bir mesele bulunmayan bir albüm..Peki neden böyle? Cevabı basit kanımca;popüler kültürün kişiyi köklerinden yabancılaştıran görünmezlik boyutu..

Biraz daha örneklendirecek olursam.Kemalê Amedê de yaklaşık olarak 4.000 hayran kitlesi var iken efsanevi dengbêj Karepetê Xaço’nun toplamda 200 kişi bile yok seveni..Hani lawikê metînî en dehşet parçaydı Kürt müziğinde? Yalanınız batsın..

Birkaç istatistik daha…

Ciwan Haco’nun sevenleri 1300 civarı iken Rojhan Berken’in 2500 civarı.Xemgîn Birhat’ın 450 civarı iken Farqin’in 3400 civarı..

Yine Mala dengbêja adlı grubun üye sayısı henüz 2.000 değilken çarnewa grubundan Serhat tek başına Serhat 3.600 civarı üyeye sahip..

Silbus û Tari bile Şivan Perwer’i geçmek üzere..

Ve daha yüzlerce isim ve sayı…

Buradan kalkıp şunu demiyorum.Facebooktaki bu sayılar gerçeğin ta kendisini kanıtlıyor.Öyle bir durum elbette yok.Yalnız bize gösterdiği bir şey de var,ki konumuz da bu;Yeni jenerasyon artık Ciwan Haco’yu tanımıyor,Ayşe Şan’ı es geçiyor..Hep ekranda yada şurada burada gördüğüne el atıyor.Popüler olma savaşını verenlere bel bağlıyor.Mihemedê Şexo,Arif Cizrawî’nin sesleri artık Serhado kadar,Deniz Deman kadar yada şahê Bedo kadar etkilemiyor insanları..Bir kayış ve kopuş var derinlerden ve arkasında gelen samimiyetsizlikler var..Dolayısıyla Cahîd Merwanî’nin sitemi ve buna benzer yakarışlar haklıdır sonuna kadar.

Facebook’un kapı komşusu Youtube’de en çok izlenen Kürt videosu nedir diye sorsam? Merak ettiniz mi bilmiyorum..Ama “Kürtçe Disko Halay” adlı video 3.5 milyona dayandı bile..

Evet işte bu…Halay-Disco…Hayırlı olsun,tüm gençlere duyurulur..

Hiç yorum yok: