Advertisement 300 X 250

20 Ağustos 2009 Perşembe

Hozan Beşir

Hozan Beşir diye bişey var a dostlar. Haberiniz var mı?Muhtemelen var. Zira youtube da milyon kez izlenmiş videoları, sıkı hayranları olan birinden haberdar olmamanız teknoloji çağında biraz zor. Nette karşınıza çıkmamışsa da cep telefonu melodisi olarak duymuşsunuzdur.Şey dediysem yanlış anlaşılmasın, şeyden kastım yaptığı müziği,oluşturduğu etkiyi sınıflandıramam. Yoksa kendisiyle bi sorunumuz yok yani.Baştan söyleyeyim müzikten pek anlamam. Ama o sinir zıplatıcı elektro sazının, detone sesinin farkında olmak için bu işten anlamak gerektiğini de düşünmüyorum.Bugüne kadar kendisinin sadece bi şarkısını tamamen dinleyebildim. O da sanırım ilk şarkısı olan elfida idi. Bu yazıyı yazmak için diğer şarkıları da dinlemek istedim ama her seferinde 1 dakikadan fazla dayanamadım, kapatmak zorunda kaldım.Kendisi ile ilginç olduğunu düşündüğüm bi tanışma hikayem var onu paylaşmak isterim.Ajdar’ın Türk TV’lerini kasıp kavurduğu dönemde arkadaşlarımdan birinin telefonuna şarkı atarken görüp “kim bu?” diye sorma gafletine düşmüştüm o zaman. Arkadaşım yeni çıkmış biri deyince ben de heyecanla dinleyeyim dedim. Ki demez olaydım.Dinlerken güldüm. Aklıma Mardinli, Diyarbakırlı DJ’ler geldi. Bi kaç kez onların böylesine komik işlerine rast gelmiştim. Müzik piyasasını inceden alaya çalışmaları, imkânlarına göre baya da iyiydi. Hozan Beşir’i de bunlardan biri sandım ilkin. Dedim ki bu Ajdar ve benzerlerine, onları her gün TV’lere çıkaranlara “bakın da nasıl berbat şarkı söylüyorsunuz, milleti ne gibi bi şaçmalıklarla uğraştırıyorsunuz” demek istiyor. Bu fikri Arkadaşımla paylaştım “ yoo adam gayet ciddi söylüyor” cevabını alınca çok şaşırdım. Böyle bi şeyin ciddi olduğuna ihtimal vermiyordum. Şakaydı bana göre. Şaka olmalıydı.Sonra bu şarkıyı hiç bişeyden haberi olmayan kardeşime dinlettim. Dinletmeden önce de “ berbat şarkıcılarla kafa bulmuş” dedim. Bu güdüyle şarkıyı dinleyen kardeşim de katıla katıla güldü. Gerçek olduğunu söyleyince o da benim gibi siktiri çekti doğal olarak.Başımdan geçen bu olayı, şeytan icadı feysbukta, bi arkadaşımın paylaştığı Hozan Beşir videosu altına yazdım.O arkadaşım beni sildi önce. Sonra da mail atarak, “bizden” bi sanatçı hakkında nasıl böyle konuşabildiğimi sordu. Bu soru önemli. Çünkü daha önce de defalarca karşılaştım bu soruyla. Sadece Hozan Beşir için değil eleştirdiğimiz her Kürt sanatçı için karşımıza çıkan fix sorudur bu. İşte bu abimizi değerlendirmemiz gereken alan da burası kanımca. Benim için de sorun bu zaten. O kişinin “bizden olması” yani…Her şeyden önce birinin “bizden” olması onun yaptığı işi eleştirmeyeceğimiz, yaptıklarını mutlaka beğeneceğimiz anlamına mı geliyor acaba? Bunu anlayabilmiş değilim.Ne yani bizden diye bütün saçmalıklara göz mü yumacağız?Özellikle de müzik konusunda. Öyle olacağını düşünüyorsanız yanılıyorsunuz.Kürt kültüründe müziğin önemi diğer toplumlarınkinden daha fazladır. Çünkü bugünkü yazılı ve sözlü edebiyatın neredeyse hepsi müziği temel alarak inşa edilmiştir. Dengbejlik gibi çok önemli olay vardır Kürtlerde. Yasaklamış dillerinin en güzel hikâyelerini, efsanelerini, şiirlerini, şarkılarını hafızalarına kazıyıp, güzel ses ve anlatımları ile toplumun zihnine de kazıdılar dengbejler. Dilden dile dolaşmasına, unutulmamasına ön ayak oldular.Üstelik ne bi eğitim ne de bi teknik destek aldılar. Ve neredeyse hepsinin sesleri şahanedir.Dengbejlik üzerine fazla konuşmaya gerek yok sanırım. Hepimiz bu konudaki gerçeklerin farkındayız.İşte böylesine bi ortamda, bilgisayara bağladığı sazının 2 telini oynatıp sinir bozucu ses çıkaran, şarkıları berbat eden Hozan Beşir’in bu kadar çok talep görmesi benim zoruma gidiyor açıkçası.“Bizim” müzik kültürümüz bu kadar genişken, “biz” Hozan Beşir gibi birine prim tanımamalıyız. Bu kültürün mirasçı olarak Beşir gibi biri de bu kadar kalitesiz şeyler üretmemeli.Kimseye illa dengbejleri dinleyin demiyorum. Ama müzik dinleyeceksiniz Kürtçe de gerçekten de teknik altyapısı, sesi süper olan bir sürü sanatçımız var. Bana göre Hozan Beşiri dinlemek bile kaliteli işlere imza atmış bu kişilere karşı ayıp olur.Türkçe müzik piyasasını takip ederken de sık söylediğim bir atasözü var. Derki: Her topal eşeğin kör bir alıcısı vardır. Beşir ve taklitçilerini görünce şunu anladım ki bu sözü yavaş yavaş Kürtçe müzik piyasası için de kullanmaya başlayacağım. Umarım sık kullanmak zorunda kalmam.

Hiç yorum yok: